40 Comments
User's avatar
صالح's avatar

عندما اذاكر اتخيل اشخاص جلوس من حولي هذا يسئلني عن شيئ لم يفهمه والاخر يقول هذا الدرس واضح والاخر يظهر لي انه يخجل من طرح سؤال فأ حفزه ليسأل وهكذا… اعيش في عالم موازي 😂

A.18's avatar

حفظت المقال عندي عشان الم منهج 6 شهور ب اسبوع، خلص الأسبوع وما فتحت المقال

حلِّق's avatar

من رأيي كمان يكون مصدر مذاكرتك الامتحانات

يعني ايه؟ يعني اول حاجه تصفح المنهج بتاعك بعينك بس مش بقولك ذاكره مثلا من مادة الفقه تصفح حوالي ١٠ دروس بعدها روح لأي بوكليت وحلل الامتحان الجزئيات اللي بيركز عليها اهم الأحكام واهم الآراء بعدها ارجع تاني لل١٠ دروس حدد في كل درس الجزئيات اللي اتذكرت في الامتحانات ودي اللي تذاكرها كويس وتركز عليها حفظ صم بعدها باقي الدرس حل عليه

طب هتحل عليه ازاي وانا مش مذاكر اصلا ؟ فيه حاجات هتكون أنا خلاص عرفتها من اول نظره لما تصفحت الدرس وفيه حاجات كتير لا حل اللي تعرفه

والباقي اعمل فيه كدا (انك وانا بتحل ارجع للدرس كل سؤال يقف معاك ارجع تاني هات الإجابة من ورا واكتبها كررها مره مرتين بس كدا شكرًا)

وفي الاخر خالص لما بخلص المادة بجمع كل الأحكام اللي اتذكرت في الامتحانات وكل المسائل الفقهيه ولغة وشرعا في ورقه وبكتبهم عشان اثبتهم

+لازم تحلل المادة اللي انت هتمتحن فيها

يعني عندك الحديث الامتحان عبارة عن ( تعريف الراوي /ما يرشد إليه الحديث /اعرابات متشابهه/اسأله بقى عن الحديث نفسه )

ف أنا كدا مثلا اول حاجه اعملها في المادة اجمع كل التعريفات بتاعت الراوي في كل حديث في ورقة واركز على الاسئلة اللي جت قبل كدا صح وغلط أو اختر عن الراوي اكتبها بالاحمر عشان كدا عارفه خلاص السؤال على جزئية معينه في تعريف الراوي ممكن يجي مقالي واختر أو صح وغلط

ما يرشد إليه الحديث صراحه مافيش وقت تذاكر ٣٠حديث بجانب مواد تانيه عشان تفهمه وتفهم مضمونه أنا في الحالة دي بربط الاحاديث اللي بحسها شبه بعض مثلا كل الاحاديث اللي بتتكلم عن بر الوالدين أو حاجه تخصهم بحط ليهم ٣اجابات نموذجيه تنفع لأي حديث بيتكلم عن بر الوالدين وأحط اجابتين عن الحديث نفسه وكدا

ونجمع كل الاعرابات المتشابهه كل الاستعارات الموجوده في الاحاديث + كل المجاز + كل اعرابات (ما) مثلا

انا ثانوية ازهريه وياما اتزنقت كتير في ١ث/٢ث ف الموضوع الزنقة مش جديد عليا ف كل الكلام دا برضو عن تجربه والحمد لله كنت في الاخر بجيب مجموع حلو ما شاء الله والسنة دي ان شاء الله برضو تكون زي اي سنة وما تشغلش بالك كتير باللي حواليك خايفين ومنهارين ومتوترين ومش عارفه ايه اعزل نفسك عن حاجه تعكر مزاجك زي مثلا جروب الدفعة كلهم بيصيحوا وخايفين أنا لغاية ما زهقت صراحه من كلامهم خرجت وقولت لصاحبتي تبلغني بكل جديد ف لو فادك الكلام طبّقه وبالتوفيق

أُسامَة's avatar

تم الإعتماد

أنا ثانوية أزهرية

أُسامَة's avatar

لا 2026

حَــــسَنّ خـلـيل's avatar

جزاك الله خيراً حلَّق

مريَم's avatar

طاب لو زنقة الكلاب دي يومين!

دي زنقة بغل ضايع في بحر العلم.

انجدونا🤝

حَــــسَنّ خـلـيل's avatar

انا في الزنقة من أسبوعين ولسه فاضل اسبوع كمان ( الأزهر بقاا )

مريَم's avatar

ربنا يعينك والله🥲

I can hear you جدًّا

boo's avatar

أنا أقرأ من قلب الحدث (زنقة كلاب ) عندي مئة فصل وسام عندي 3 ساعات

Mohammed Yacine's avatar

سأجربها غدا

uk_ rv's avatar

طيب و منهج 9 شهور🥲🥲🥲

april's fool 𓅓's avatar

قريت المقال بعد ما حطيت جدول المذاكرة خلاص 💔

حَــــسَنّ خـلـيل's avatar

طب ما ده حاجه جميلة أنك عملتي جدول أصلاً

m1024's avatar

عندي منهج شهر مفروض ألمه في عشر أيام i think it’s gonna work

inès's avatar

عندي منهج تسعة اشهر(12 مادة) لازم المه في شهر ، دعواتكم لي بالتوفيق

Kateʚɞ's avatar

والله نفسك بالضبط دعواتكم

aminnaa's avatar

تحفه 💗💗

ƝARCISSI_IS's avatar

هالحين المذاكرة صارت صبيحة الامتحان وليس ليلة الامتحان😐

نورهان 🪐🌷's avatar

كيف ألم مادة ثمن اشهر ب شهر ونصف ؟

حَــــسَنّ خـلـيل's avatar

من الممن اتباع هذه المقالة معي ان تراجعي جميع السابقة هذا سيجعلك تعرفي الأسئلة المكررة

نورهان 🪐🌷's avatar

المشكلة حصل معي مشاكل صحية ولم أدرس شيء خلال كل السنة الدراسية والاسوء من ذلك حتى لم أكن اذهب الى المدرسة أيضا بسبب نفس المشكلة لذلك ليس لدي إطلاع على المادة ولا اعرف ما هي والاسوء هي سنتي الخيرة في المدرسة لذلك يجب أن أجلب معدل عالي ولا اعرف ماذا افعل

حَــــسَنّ خـلـيل's avatar

عليك بقيام الليل والدعاء ،، هذه نصيحة عن تجربة جميع الصالحين

ジャマル・ムスタファ's avatar

جزاكم الله خيرا

نُـ's avatar

إذا كنت وحيد زيي ما عندك احد تشرح له، افتح التصوير و اقعد اشرح لنفسك مرة تنفع

Titi_Ma's avatar

تشرح للأقلام او الحائط ، اتخيلهم اشخاص حقيقين

حَــــسَنّ خـلـيل's avatar

فعلاً طريقة جيدة

Roro's avatar

حلو يعني امشي عشرين دقيقه

قبل واكل كويس وانام مثل ساعاتي

وبكذا بنجح

𝓐𝔂𝓪 𝓔𝓫𝓻𝓪𝓱𝓲𝓶's avatar

هرجعله لما اتحط في الزنقة.🤏