عندما اذاكر اتخيل اشخاص جلوس من حولي هذا يسئلني عن شيئ لم يفهمه والاخر يقول هذا الدرس واضح والاخر يظهر لي انه يخجل من طرح سؤال فأ حفزه ليسأل وهكذا… اعيش في عالم موازي 😂
يعني ايه؟ يعني اول حاجه تصفح المنهج بتاعك بعينك بس مش بقولك ذاكره مثلا من مادة الفقه تصفح حوالي ١٠ دروس بعدها روح لأي بوكليت وحلل الامتحان الجزئيات اللي بيركز عليها اهم الأحكام واهم الآراء بعدها ارجع تاني لل١٠ دروس حدد في كل درس الجزئيات اللي اتذكرت في الامتحانات ودي اللي تذاكرها كويس وتركز عليها حفظ صم بعدها باقي الدرس حل عليه
طب هتحل عليه ازاي وانا مش مذاكر اصلا ؟ فيه حاجات هتكون أنا خلاص عرفتها من اول نظره لما تصفحت الدرس وفيه حاجات كتير لا حل اللي تعرفه
والباقي اعمل فيه كدا (انك وانا بتحل ارجع للدرس كل سؤال يقف معاك ارجع تاني هات الإجابة من ورا واكتبها كررها مره مرتين بس كدا شكرًا)
وفي الاخر خالص لما بخلص المادة بجمع كل الأحكام اللي اتذكرت في الامتحانات وكل المسائل الفقهيه ولغة وشرعا في ورقه وبكتبهم عشان اثبتهم
+لازم تحلل المادة اللي انت هتمتحن فيها
يعني عندك الحديث الامتحان عبارة عن ( تعريف الراوي /ما يرشد إليه الحديث /اعرابات متشابهه/اسأله بقى عن الحديث نفسه )
ف أنا كدا مثلا اول حاجه اعملها في المادة اجمع كل التعريفات بتاعت الراوي في كل حديث في ورقة واركز على الاسئلة اللي جت قبل كدا صح وغلط أو اختر عن الراوي اكتبها بالاحمر عشان كدا عارفه خلاص السؤال على جزئية معينه في تعريف الراوي ممكن يجي مقالي واختر أو صح وغلط
ما يرشد إليه الحديث صراحه مافيش وقت تذاكر ٣٠حديث بجانب مواد تانيه عشان تفهمه وتفهم مضمونه أنا في الحالة دي بربط الاحاديث اللي بحسها شبه بعض مثلا كل الاحاديث اللي بتتكلم عن بر الوالدين أو حاجه تخصهم بحط ليهم ٣اجابات نموذجيه تنفع لأي حديث بيتكلم عن بر الوالدين وأحط اجابتين عن الحديث نفسه وكدا
ونجمع كل الاعرابات المتشابهه كل الاستعارات الموجوده في الاحاديث + كل المجاز + كل اعرابات (ما) مثلا
انا ثانوية ازهريه وياما اتزنقت كتير في ١ث/٢ث ف الموضوع الزنقة مش جديد عليا ف كل الكلام دا برضو عن تجربه والحمد لله كنت في الاخر بجيب مجموع حلو ما شاء الله والسنة دي ان شاء الله برضو تكون زي اي سنة وما تشغلش بالك كتير باللي حواليك خايفين ومنهارين ومتوترين ومش عارفه ايه اعزل نفسك عن حاجه تعكر مزاجك زي مثلا جروب الدفعة كلهم بيصيحوا وخايفين أنا لغاية ما زهقت صراحه من كلامهم خرجت وقولت لصاحبتي تبلغني بكل جديد ف لو فادك الكلام طبّقه وبالتوفيق
المشكلة حصل معي مشاكل صحية ولم أدرس شيء خلال كل السنة الدراسية والاسوء من ذلك حتى لم أكن اذهب الى المدرسة أيضا بسبب نفس المشكلة لذلك ليس لدي إطلاع على المادة ولا اعرف ما هي والاسوء هي سنتي الخيرة في المدرسة لذلك يجب أن أجلب معدل عالي ولا اعرف ماذا افعل
عندما اذاكر اتخيل اشخاص جلوس من حولي هذا يسئلني عن شيئ لم يفهمه والاخر يقول هذا الدرس واضح والاخر يظهر لي انه يخجل من طرح سؤال فأ حفزه ليسأل وهكذا… اعيش في عالم موازي 😂
حفظت المقال عندي عشان الم منهج 6 شهور ب اسبوع، خلص الأسبوع وما فتحت المقال
no comment 😶
من رأيي كمان يكون مصدر مذاكرتك الامتحانات
يعني ايه؟ يعني اول حاجه تصفح المنهج بتاعك بعينك بس مش بقولك ذاكره مثلا من مادة الفقه تصفح حوالي ١٠ دروس بعدها روح لأي بوكليت وحلل الامتحان الجزئيات اللي بيركز عليها اهم الأحكام واهم الآراء بعدها ارجع تاني لل١٠ دروس حدد في كل درس الجزئيات اللي اتذكرت في الامتحانات ودي اللي تذاكرها كويس وتركز عليها حفظ صم بعدها باقي الدرس حل عليه
طب هتحل عليه ازاي وانا مش مذاكر اصلا ؟ فيه حاجات هتكون أنا خلاص عرفتها من اول نظره لما تصفحت الدرس وفيه حاجات كتير لا حل اللي تعرفه
والباقي اعمل فيه كدا (انك وانا بتحل ارجع للدرس كل سؤال يقف معاك ارجع تاني هات الإجابة من ورا واكتبها كررها مره مرتين بس كدا شكرًا)
وفي الاخر خالص لما بخلص المادة بجمع كل الأحكام اللي اتذكرت في الامتحانات وكل المسائل الفقهيه ولغة وشرعا في ورقه وبكتبهم عشان اثبتهم
+لازم تحلل المادة اللي انت هتمتحن فيها
يعني عندك الحديث الامتحان عبارة عن ( تعريف الراوي /ما يرشد إليه الحديث /اعرابات متشابهه/اسأله بقى عن الحديث نفسه )
ف أنا كدا مثلا اول حاجه اعملها في المادة اجمع كل التعريفات بتاعت الراوي في كل حديث في ورقة واركز على الاسئلة اللي جت قبل كدا صح وغلط أو اختر عن الراوي اكتبها بالاحمر عشان كدا عارفه خلاص السؤال على جزئية معينه في تعريف الراوي ممكن يجي مقالي واختر أو صح وغلط
ما يرشد إليه الحديث صراحه مافيش وقت تذاكر ٣٠حديث بجانب مواد تانيه عشان تفهمه وتفهم مضمونه أنا في الحالة دي بربط الاحاديث اللي بحسها شبه بعض مثلا كل الاحاديث اللي بتتكلم عن بر الوالدين أو حاجه تخصهم بحط ليهم ٣اجابات نموذجيه تنفع لأي حديث بيتكلم عن بر الوالدين وأحط اجابتين عن الحديث نفسه وكدا
ونجمع كل الاعرابات المتشابهه كل الاستعارات الموجوده في الاحاديث + كل المجاز + كل اعرابات (ما) مثلا
انا ثانوية ازهريه وياما اتزنقت كتير في ١ث/٢ث ف الموضوع الزنقة مش جديد عليا ف كل الكلام دا برضو عن تجربه والحمد لله كنت في الاخر بجيب مجموع حلو ما شاء الله والسنة دي ان شاء الله برضو تكون زي اي سنة وما تشغلش بالك كتير باللي حواليك خايفين ومنهارين ومتوترين ومش عارفه ايه اعزل نفسك عن حاجه تعكر مزاجك زي مثلا جروب الدفعة كلهم بيصيحوا وخايفين أنا لغاية ما زهقت صراحه من كلامهم خرجت وقولت لصاحبتي تبلغني بكل جديد ف لو فادك الكلام طبّقه وبالتوفيق
تم الإعتماد
أنا ثانوية أزهرية
2027 ؟
لا 2026
جزاك الله خيراً حلَّق
طاب لو زنقة الكلاب دي يومين!
دي زنقة بغل ضايع في بحر العلم.
انجدونا🤝
انا في الزنقة من أسبوعين ولسه فاضل اسبوع كمان ( الأزهر بقاا )
ربنا يعينك والله🥲
I can hear you جدًّا
أنا أقرأ من قلب الحدث (زنقة كلاب ) عندي مئة فصل وسام عندي 3 ساعات
سأجربها غدا
طيب و منهج 9 شهور🥲🥲🥲
ابدأ الآن !
قريت المقال بعد ما حطيت جدول المذاكرة خلاص 💔
طب ما ده حاجه جميلة أنك عملتي جدول أصلاً
عندي منهج شهر مفروض ألمه في عشر أيام i think it’s gonna work
عندي منهج تسعة اشهر(12 مادة) لازم المه في شهر ، دعواتكم لي بالتوفيق
والله نفسك بالضبط دعواتكم
الله معك
تحفه 💗💗
هالحين المذاكرة صارت صبيحة الامتحان وليس ليلة الامتحان😐
كيف ألم مادة ثمن اشهر ب شهر ونصف ؟
من الممن اتباع هذه المقالة معي ان تراجعي جميع السابقة هذا سيجعلك تعرفي الأسئلة المكررة
المشكلة حصل معي مشاكل صحية ولم أدرس شيء خلال كل السنة الدراسية والاسوء من ذلك حتى لم أكن اذهب الى المدرسة أيضا بسبب نفس المشكلة لذلك ليس لدي إطلاع على المادة ولا اعرف ما هي والاسوء هي سنتي الخيرة في المدرسة لذلك يجب أن أجلب معدل عالي ولا اعرف ماذا افعل
عليك بقيام الليل والدعاء ،، هذه نصيحة عن تجربة جميع الصالحين
جزاكم الله خيرا
إذا كنت وحيد زيي ما عندك احد تشرح له، افتح التصوير و اقعد اشرح لنفسك مرة تنفع
تشرح للأقلام او الحائط ، اتخيلهم اشخاص حقيقين
فعلاً طريقة جيدة
حلو يعني امشي عشرين دقيقه
قبل واكل كويس وانام مثل ساعاتي
وبكذا بنجح
هرجعله لما اتحط في الزنقة.🤏
إن شاء الله